تازه ترین ها

بر آتش بس سه روزه نباید تعجب کرد

بر آتش بس سه روزه نباید تعجب کرد

قتیبه خاکسار

بسم الله الرحمن الرحيم

الحمدلله الذى اعلى درجة المجاهدين بقوله: فَضَّلَ اللَّهُ الْمُجَاهِدِينَ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ عَلَى الْقَاعِدِينَ دَرَجَةً، والصلوة والسلام على من غزى سبعة و عشرين غزوة، و على آله و اصحابه الذين هم جاهدوا الكفار واغلظوا عليهم غلظة، و على من تبعهم باحسان الى يوم القيامة.

دين اسلام يگانه دين حق و دين پسنديده ای است كه از جانب خالق مخلوقات نه تنها براى بهبود و خير انسان بلكه براى آرامش و نفع همهء مخلوقات جهان آمده است، اما پيروان شيطان یعنی كفار و منافقين بخصوص نصرانيان و يهودان دین اسلام را نپذيرفته با مسلمانان خدا پرست و پيروان واقعى دين اسلام هميشه در ستيزه، مقابله و مخالفت قرار دارند، مگر الله عزوجل موحدين، پيروان واقعى و كمک كنندگان دين را بر پيروان شيطان هر وقت غالب  ساخته و مى سازد.

الله تعالى می فرمايد : إِنَّ الدِّينَ عِندَ اللَّهِ الْإِسْلَامُ ۗ وَمَا اخْتَلَفَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ إِلَّا مِن بَعْدِ مَا جَاءَهُمُ الْعِلْمُ بَغْيًا بَيْنَهُمْ ۗ وَمَن يَكْفُرْ بِآيَاتِ اللَّهِ فَإِنَّ اللَّهَ سَرِيعُ الْحِسَابِ (آل عمران : ۱۹ )

هر آئينه دين معتبر نزد خدا اسلام است، و اختلاف نكردند (يعنى در قبول اسلام) اهل كتاب مگر بعد از آنكه آمد به ايشان دانش از روى حسد درميان خويش، و هر كه كافر باشد به آيت هاى خدا پس هر آئينه خدا زود گيرندهء حساب است.

نيز می فرمايد : وَمَنْ يَبْتَغِ غَيْرَ الْإِسْلَامِ دِينًا فَلَنْ يُقْبَلَ مِنْهُ وَهُوَ فِي الْآخِرَةِ مِنَ الْخَاسِرِينَ (آل عمران : ۸۵ )

و هر كه طلب كند غير اسلام دينى ديگر را، پس هرگز قبول كرده نخواهد شداز وی، و وی در آخرت از زيان كاران است.

نيز می فرمايد : وَلَيَنْصُرَنَّ اللَّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِيٌّ عَزِيزٌ ( الحج : ۴۰ )

و البته نصرت خواهد داد خدا كسى را كه قصد نصرت دين وى را كند، و هر آئينه خدا توانا غالب است.

چونكه كفار بدترين مخلوق زمين اند، می فرمايد : إِنَّ شَرَّ الدَّوَابِّ عِنْدَ اللَّهِ الَّذِينَ كَفَرُوا فَهُمْ لَا يُؤْمِنُونَ (الانفال: ۵۵ )

هر آئينه بدترين جنبندگان نزد خدا آنانند كه كافرشدند پس ايمان نمى آرند.

لهذا الله تعالى بنده هاى مومن خود را به سختی کردن در مقابل پيروان شيطان یعنی كفار ومنافقين امر نموده می فرمايد : فَإِمَّا تَثْقَفَنَّهُمْ فِي الْحَرْبِ فَشَرِّدْ بِهِمْ مَنْ خَلْفَهُمْ لَعَلَّهُمْ يَذَّكَّرُونَ ( الانفال ۵۷ )

پس اگر بيابى ايشان (كافران) را در جنگ متفرق ساز به سبب كشتن ايشان، آنانی را كه پس پشت ايشان باشند، تا بود كه پند پذير شوند.

و نيز می فرمايد : مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ ( فتح ۲۹ )

محمد پيغامبر خداست و آنانيكه همراه او اند سخت اند بر كافران، مهربان اند درميان خود.

نظر به همين اصل، مجاهدين سربكف امارت اسلامى افغانستان خاص به رضاء پروردگار عالم و برای تحقق آزادى وطن عزيز افغانستان در مقابل اشغالگرانی كه بيش از هفده سال ميشود افغانستان را اشغال نموده اند و در مقابل معاونان داخلى آنان از شدت كامل كار گرفته اند و ان شاء الله تعالى تابه آزادى كامل کشور فريضهء جهادى خود را همچنان اداء خواهند نمود، اما شاید اعلان آتش بس از جانب مقام رهبرى امارت اسلامى افغانستان در سه روز اول عيد سعيد فطر دوستان امارت اسلامى و دشمنان آن را متحير كرده است.

بناءً می خواهم در ضمن حرف های چند در مورد تحير و انديشهء دوستان و دشمنان، به بعض فوائد نيک آن نظر بیاندازيم، تا از يک جانب دوستان خورسند ودشمنان محزون گردند و از جانب ديگر از بصيرت درست مقام رهبرى امارت اسلامى آگاه شويم.

تحير و انديشهء دوستان :

به شنيدن اعلان آتش بس سه روزه، دوستان تحمل شنيدن تبليغات منفی خبرنگاران مطبوعات زر خرید اشغالگران را نداشته و از شنيدن آن متحير شدند، الله عزوجل به دوستان ثواب عظيم عنايت بفرمايد كه هميشه در فكر ترقى اسلام و برادران مسلمان و مجاهدين شان هستند، و به شنيدن اندک ترین حرف های منفی هم راضى نیستند.

عَنِ النُّعْمَانِ بْنِ بَشِيرٍ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه وسلم « مَثَلُ الْمُؤْمِنِينَ فِى تَوَادِّهِمْ وَتَرَاحُمِهِمْ وَتَعَاطُفِهِمْ مَثَلُ الْجَسَدِ إِذَا اشْتَكَى مِنْهُ عُضْوٌ تَدَاعَى لَهُ سَائِرُ الْجَسَدِ بِالسَّهَرِ وَالْحُمَّى » و عَنه قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه وسلم «الْمُؤْمِنُونَ كَرَجُلٍ وَاحِدٍ إِنِ اشْتَكَى رَأْسُهُ تَدَاعَى لَهُ سَائِرُ الْجَسَدِ بِالْحُمَّى وَالسَّهَرِ».

(مسلم، كتاب البروالصلةوالادب، باب تَرَاحُمِ الْمُؤْمِنِينَ وَتَعَاطُفِهِمْ وَتَعَاضُدِهِمْ ۲/۳۲۱)

از نعمان بن بشير (رضی الله عنه) روايت است كه گفت : نبى اكرم (صلی الله علیه وسلم) فرمود : مثال مومنان در دوستى شان و ترحم شان و مهربانى شان با همدیگر مانند يک جسم انسان اند (يعنى مومنان مانند یک پیکر هستند) وقتيكه دردمند شود از آن عضوى (مثلا سر او) جمع ميشود براى آن بقيهء اعضاء جسم به بيدارى و بی خوابى و تب گرم.

تحير و انديشهء دشمنان :

به شنيدن اعلان آتش بس سه روزه، دشمنان متحير شدندكه چگونه مقامات امارت اسلامى افغانستان انعطاف پذيرى نموده و مقصد شان ازین آتش بس چه باشد ؟ ، هر مبصر طبق وهم و تخمين خود تحليل هاى موافق و مخالف کرد و می کند، بعضى ها به اميد تمديد آتش بس بوده و ملت را به نحوى به آن انگیزه می دهند.

الله تعالى می فرمايد : إِنَّ الظَّنَّ لَا يُغْنِي مِنَ الْحَقِّ شَيْئًا ( یونس ۳۶ ، نجم ۲۸ )

هر آئينه وهم كفايت نمی كند از معرفت حق چيزى را.

اما دشمنان بدانند كه جهاد در برابر اشغالگران تا زمانی که آن ها از افغانستان خارج نشده اند ادامه خواهد یافت، وهم و سخن پرانى های آن ها همت و ارادهء محكم مجاهدين را فرو نخواهد شاند، بهتر برای اشغالگران اینست که از طغيان، خودخواهى، ظلم و کشتار افغانان دست بردار شده هر چه عاجل تر از افغانستان خارج شوند .

بعض فوائد اين آتش بس موقت :

۱ : اين آتش بس مطابق همان پلان قبلى امارت اسلامى است، مجاهدين می دانند که هر سال نظر به هدایت امارت اسلامی در روزهای عید بر مراکز دشمن حمله نمی کردند ( البته به حملات دشمن پاسخ می گفتند)، البته اين کار به شكل غیر علنی و غیر رسمی صورت می گرفت، تا دشمن استفادهء سوء نکند.

۲ : مقام رهبرى امارت اسلامى درک نمود كه به فكر مسلمانان جهان و بخصوص ملت رنج ديدهء افغانستان خواهد خطور کرد كه غلامان اشغالگران با اعلان آتش بس، گویا ترحم خود را به مردم نشان دادند و لیکن از جانب امارت اسلامی چيزى رسما اعلان نشد، لهذا مقام رهبرى امارت اسلامى با اعلان آنچه كه هميشه به طور مرموز در نظر بود وهم و وسوسه را از اذهان دور ساخت.

۳ : مقام رهبرى امارت اسلامى با اعلان آتش بس، به مسلمانان و ملت افغانستان روشن ساخت كه اصلا جهاد امارت اسلامى در برابر مردم مسلمان افغانستان نيست، بلكه در برابر اشغالگران است، اما قواى دفاعى و امنيتى افغان چونكه مانع رسيدن مجاهدين به مراكز اشغالگران می شوند و با اشغالگران معاونت و كمک می نمايند لذا مطابق حكم : تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّكُمْ وَآخَرِينَ مِنْ دُونِهِمْ ، مورد حملهء مجاهدين قرار می گيرند، و اگر با اشغالگران همكارى نكنند هدف حملات مجاهدين قرار نمی گيرند، اما اشغالگران هميشه در هر جا كه باشند مورد ضربات مجاهدين واقع می شوند، طوريكه در اعلان آتش بس نیز واضح شده است.

۴ : اعلان آتش بس موقت در برابر غلامان اشغالگران، پيام روشني است به اشغالگران كه جز از خاتمه دادن به اشغال و برآمدن از افغانستان ديگر چاره ای ندارند، و مسلمانان توسط جهاد نمی گذارند که اشغالگران مساجد، اماكن مقدسه و شعائر الله را ويران و نابود سازند، الله تعالى می فرمايد :

وَلَوْلَا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَهُدِّمَتْ صَوَامِعُ وَبِيَعٌ وَصَلَوَاتٌ وَمَسَاجِدُ يُذْكَرُ فِيهَا اسْمُ اللَّهِ كَثِيرًا.حج۴۰.

و اگر نمی بود دفع كردن خدا مردمان را بعض را بدست بعضى، ويران كرده مى شد خلوت گاه هاى رهبانان وعبادت خانه هاى نصارى وعبادت خانه هاى يهود وعبادت خانه هاى مسلمانان كه ياد كرده می شود در آن مواضع نام خدا به کثرت.

۵ : ممكن است كه به سبب اين آتش بس موقت، غلامان اشغالگران در مناطق مجاهدين آمده با ايشان روبرو شوند و از حسن جهاد و اخلاق نيک مجاهدين متأثر شده از اعمال گذشتهء شان  توبه نموده به زندگی عادی سابقهء شان برگردند و يا با مجاهدين يكجا شده عليه اشغالگران جهاد نمايند، گرچه اين آتش بس موقت است نه صلح، اما همین امیدواری چنانکه یک سبب صلح حدیبیه شده بود شاید یکی از عوامل آتش بس موقت باشد.

ابى محمد عبد الملك بن هشام (رحمه الله تعالى) در سيرة النبى ۳/۴۲۵ نوشته است: و امن الناس بعضهم بعضا،والتقوافتفاوضوافى الحديث والمنازعة،فلم يكلم احدبالاسلام يعقل شيئاالادخل فيه،ولقددخل فى تينك السنتين مثل من كان فى الاسلام قبل ذلك اواكثر.

اى مجاهد ! اى سنگردار و حراست كننده !

بر عهدی كه در سه روز آتش بس  اعلان شده است جدى عمل نمائيد، هيچگاه اجازه ندهيد كه خلاف عهد مذكور گامى برداريد.

الله تعالى می فرمايد : وَأَوْفُوا بِعَهْدِ اللَّهِ إِذَا عَاهَدْتُمْ وَلَا تَنْقُضُوا الْأَيْمَانَ بَعْدَ تَوْكِيدِهَا.نحل ۹۱.

و وفا كنيد به عهد خدا چون عهد بنديد و نشكنيد سوگندها را بعد از محكم ساختن آنها.

نيز می فرمايد : إِلَّا الَّذِينَ عَاهَدْتُمْ مِنَ الْمُشْرِكِينَ ثُمَّ لَمْ يَنْقُصُوكُمْ شَيْئًا وَلَمْ يُظَاهِرُوا عَلَيْكُمْ أَحَدًا فَأَتِمُّوا إِلَيْهِمْ عَهْدَهُمْ إِلَى مُدَّتِهِمْ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَّقِينَ.توبه۴.

مگر آناني كه با ايشان عهد بسته بوديد از مشركان باز كمى نكردند با شما در چيزى و مدد ندادند بر شما كسى را پس به وفا رسانيد به ايشان عهد ايشان را  تامدت ايشان، هرآئينه خدا دوست می دارد پرهيزگاران را.

عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُمَرَ قَالَ سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ (صلی الله علیه وسلم) يَقُولُ « لِكُلِّ غَادِرٍ لِوَاءٌ يَوْمَ الْقِيَامَةِ ».مسلم،كتاب الجهادوالسير، باب تحريم الغدر۲/۸۳.

از عبدالله بن عمر (رضی الله عنهما) روايت است كه گفت : از نبى اكرم (صلی الله علیه وسلم)  شنيدم، فرمود : براى غدر كننده بيرق است (يعنى علامه ای است كه مشهور می شود به سبب آن درميان مردم) در روز قيامت.

علامه نووى رحمه الله تعالى درشرح مسلم ۲/۸۳نوشته است : أما الغادر فهو الذي يواعد على أمر ولا يفي به.

غدار كسى است كه وعده و عهد می كند بر امرى و وفا نمی كند به آن.

Related posts